Recept och dravel

Ok, tänkte jag skulle bjucka på mitt köttfärssås recept. Alla gör ju köttfärssås på måndag och tisdagar vad det verkar. Jag gör min på onsdag eller måndagar faktiskt. Det bara blir så. Wow tänker ni, ska hon verkligen bjucka på ett köttfärssås recept som ingen liksom kan laga? Mohahaha..... Hela sverige kan laga köttfärssås, det är väl nästan den första rätten (näst efter korv och makaroner man lär sig innan man flyttar hemifrån).
Den här blir faktiskt väldigt god så har du tröttnat lite på din kan du testa min! :)




Börja i alla fall med att bryna färsen. Hacka en stor lök och ha i den när färsen är brynt. Krydda med massa oregano, lagom med salt, grovkornig svartpeppar, stark paprika krydda och smäll i ett par vitlöksklyftor.


1 msk dijonsenap. Jag brukar ha i ännu mer beroende på hur "mustig" jag vill ha den. 1 msk är i minsta laget så ta 2 om du törs. Eller t.o.m 3. Jag är så modig ibland och kan nog säga att det blir ännu godare.


Lite caramba i maten måste man ha, eller i varje fall i köttfärssåsen. Den här gör att det händer lite i grytan. Köttfärsen liksom börjar slå sig för bröstet litegrand. Typ så. Jag brukar ha i 1 tsk, 2 om jag är på riktigt bra humör. 3 om jag har PMS.


Chilisås, STARK. Den här är dock inte så stark som man skulle kunna tro. Den är lagom och den är snäll mot barnens gommar oxå. Den gör det hela bara lite godare. Sprängfylld med socker tyvärr men skit i det. Det roliga är att Milobebis gillar stark mat. Mesig mat skiter han i, men allt med lite sting i äter han gladeligen i sig.


Krossade tomater såklart. När detta sedan kommer i så ska det puttra. Du kan, som jag, diska emellan... eller läsa IKEA katalogen. Du kan kolla på nån såpa på TV:n eller bara sitta och glo rakt framför dig om du nu har privilegiet att kunna göra det. Jag har det inte. Det ska puttra tills du ser att de krossade tomaterna har gift sig med köttfärsen. Dom ska ligga och vrålhångla i pannan/grytan. När dom hånglat klart så har jag i 2 dl creme fraiche. Låter det koka upp och sen serveras det. man kan oxå ha i lite småstrimlad soltorkad tomat i valfri mängd, det brukar krydda den ytteligare. Idag serverades detta ihop med sallad på tomat, gurka, isbergssallad och äpple. Över det hällde jag sedan basamicovinäger. Barnen fick såklart pasta till.


Godkväll vännen! Jaha, jag har äntligen fått sätta mig denna kväll. Jag har efter jag hämtade Milo åkt förbi JYSK för att kolla 20 årsjubiléet. Det såg ut som vanligt därinne. Köpte ingenting men såg det cooooolaste matbordet. Massiv ek med superfeta ben. Inte alls min stil egentligen men med rätt detaljer till kan det bli hur coolt som helst. Efter det for vi till Willys och handlade. Milo i vagnen, viktigt samtal i telefonen samtidigt som man ska handla är väl sådär va?! Men det går, allt går bara man ger sig fan på´t! Sen att svetten rinner på ryggen och ögonen står som råttpittar på en är en annan sak. Sedan åkte vi hem. Packa upp varorna, väskorna och satte igång med maten. Diskade en stor disk eftersom vi fick lite skit kvar igår kväll när ungarna åt sen middag. Vi har fortfarande ingen diskmaskin. BLÖÖÖÖK... nää men det går faktiskt rätt bra, dock så är väl diskmaskin nästan ett måste i en familj med 3 barn kan jag känna. Men Nina, det kommer. Deeeeet kooooommmmmmmeeeer! Jag har oxå tvättat en maskin tvätt och hängt den. Jag har vikt in kläder i garderoben. Ja... så kul kan man ha när man heter Nina. Det ni!

Ikväll blir det nog inte mer än TV bara. Elliot ramlar in efter 20, Thedde likaså. Då kan jag slappna av och koncentrera mig på TV tittandet. Milo brukar somna mellan 20 - 21.

TV kvällen då:

20.00 True Talent
21.00 Livet på BB eller Leila bakar i Frankrike, beror på vilket humör Husbandet är på.
22.00 Breaking News (här brukar jag ligga slumra om vartannat).

Det här vart ju ett jättekul inlägg.... well well, ha en fin kväll alla.

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback