Pepparbiff med gräddsås



Ikväll ska jag tillaga denna anrättning. Både jag och husbandet var
sugna på pepparbiff men jag är inte så förtjust i biff och ska istället
prova med fläskfilé istället. Receptet är från recept.nu och har tillagats
på TV 4.
Bild från tv4.se

Denna dag har blivit kväll och vi har varit till IKEA en supersnabbis. Det blev jag själv som sprang in det vi behövde i all hast. Milobebis och husbandet satt i bilens värme och väntade. Man vill heller inte fara omkring med en bebis som mått pyton natten innan ifall nu bacillerna far omkring. Det var inte liiite folk på IKEA heller. My god, kom på att det ju var löningshelg och advent så det var kanske inte så konstigt.

Tänkte jag skulle laga mat efter detta recept ikväll, känner mig lite kymig i magen dock. Det kan vara inbillning oxå men jag hoppas verkligen att jag inte får magsjukan. Jag vill verkligen inte! Men ni vet hur psyco man blir när magsjukan härjar. Det känns som allt blir infekterat och man blir inte lugn förrän man haft det typ. Det var under många många år som jag slapp skiten men sen small det till efter Milo var född. Vi får se, vi hoppas på tur i alla fall.

Här kommer receptet ifall nu nån vill prova:

Pepparstek
600 g fläskfilé
4 msk grönpeppar
smör till stekning
flingsalt

Sås
1 dl vatten
1 dl kött- eller hönsbuljongtärning (eller fond)
3 dl vispgrädde, eller matlagningsgrädde
0.5-1 msk soja
2 msk dijonsenap, eller ännu hellre ”dijonnaise”
flingsalt och nymalen svartpeppar

Ugnsråstekt potatis
10-12 st potatisar
3 st viltöksklyftor
2 msk olivolja
flingsalt och nymalen svartpeppar

Till servering
3 hg kantareller eller trattkantareller
smör till stekning
flingsalt
några kvistar hackad persilja
vinägrett
tomater

Gör så här


Skär potatis i tunna skivor (den behöver inte skalas) och lägg skivorna tillsammans med fint hackad vitlök i en ugnsfast form. Häll på olivolja. Smaka av med flingsalt och nymalen svartpeppar. Rör om. Ställ in formen i ugn på 225 grader i ca 20-25 minuter. Blanda runt någon gång under tiden.
Skär fläskfilén i 2 cm tjocka skivor. Platta ut skivorna lätt. Stöt grönpepparn i en mortel eller smula den. Klappa in den i köttskivorna. Ställ åt sidan i en stund. Hetta upp smör i en stekpanna. Stek skivorna i några minuter på varje sida. Vänd dem försiktigt så att pepparn sitter kvar. Salta. Lägg upp biffarna på ett fat och täck med folie så att de hålls varma.
Vispa ur pannan med buljong och grädde. Tillsätt soja och senap. Låt såsen koka upp. Smaka av och häll såsen över biffarna.

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback