MENS MENS MENS





Sitter här med en riiiivande mensvärk, känner mig svettig - ful - äcklig och allmänt
ur balans! Kände att det kanske finns fler mensmonster i vårt avlånga land som
känner detsamma!?
Vad är inte bättre då än att se att det finns dagar då våra galet
vackra kändisar kanske är mensmoster, precis som jag är idag. När man inte orkar
anstränga sig alls, man vill bara vara....... ful!
:) (naturligt ful)

Den där veckan på månaden är här. Den där veckan på månaden som talar om för oss att ens kropp funkar ok och att man INTE är gravid. Det är smått fantastiskt hur man upplevt just mensen sen den första dagen man fick sin mens.

JAG MINNS.....

....att jag fick min mens när jag var 13 år, i slutet av 13 årsålder. ALLA mina kompisar hade fått mens förutom JAG! Varje dag glodde jag i trosan för att se om där fanns nån mens, i säkert ett halvårs tid. Tjatade på mamma med 1000 frågor om varför jag aldrig fick mens?! Dagen med stort M kom ju till slut. Jag tog på mig en sån binda som var lite formad, minns att paketet hade en bild på ett par jeans. Gick till skolan och hoppades att bindan skulle synas, att ALLA skulle se att jag hade mens. :)

...den där dagen när mensen var lite konstig och försvann för tidigt. Gick till gyn och han skiner upp och säger att jag är gravid! Jag var precis fyllda 21 år och small av. Senare samma dag blödde jag som ett troll och åkte in akut då jag drabbats av utomkvedshavandeskap. Det blidde inget barn, tack gode gud, men det var likt förbaskat en väldigt jobbig upplevelse.

...den där dagen när det hände igen! Fast det inte fick hända, vi ville ju ha en liten. Opererad med en skadad äggledare.

.... den där dagen när man inte vill att mensen skulle komma men var livrädd, och så gjorde den inte det! Då drabbades man av kalla fötter, sprang till apoteket och köpte ett test. Kissade på testet och det sken som en sol för att tala om att det flyttat in nåt där i magen. Jag var överlycklig men grät floder av rädsla, vad i helvete hade man gett sig in på? Tänk om det skulle bli utomkveds igen. Tänk om det blir bebis? Det blev en Thedde av det.... och det var det mest fantastiska som hänt!

....att jag läste att man inte skulle få mens när man ammade fullt. MYYYY ASSSSS!! Min mens kom prick 12 veckor efter att Thedde föddes, fast jag ammade fullt.

...den där mensdagen som glömdes bort. Ingen koll. När var det jag skulle ha mens? Ringer syrran ( som just då alltid hade samtidigt). Hon svarar att hon haft för en vecka sen. VA?? Test = TOKGRAVID. Böla i en vecka, spydde i ett halvår, sen kom Elliot. Världens tjockaste finaste bebis som fyllde våra liv med en känsla av att familjen var mer komplett med honom där.

... att 12 veckor efter det fick jag mens igen! SUCK! Varför så bråttom att bli normal igen?

....att sedan följde många många år med en mens som höll i sig i 12 dagar och var borta i 12 dagar för att sen köra igång i 12 dagar till. Jag förblödde varje gång kändes det som. Orsaken till det heter = KOPPARSPIRAL. Den fan hade jag i 7 år. Fattar inte hur jag pallade!?

.... den där mensen som inte kom. Vi längtade efter Milo. Vi var så glada så vi nästan small av. Berättade för storebröderna om det smått fantastiska. Sen kom det där hemska blodet som fick mitt hår att resa sig, som fick hela min värld att bli svart och min hjärna att tvivla på min kropp! Fixar den det inte längre? Vad är fel?

.... det där blodet som inte fick komma ytterligare 2 gånger. Varje gång klev jag ner i ett svartare och svartare hål. Vad är fel? Varför?

.... att mensen inte kom IGEN! Vad betydde det här? Hade det flyttat in nån på riktigt? Skulle den fastna? Orkar vi ännu en gång? Ok vi orkar, men det var sista chansen. Sen skulle vi ha lagt försökandet på hyllan! Det skulle räcka med mina barn. Men det röda blodet som man föraktade så höll sig borta. Det kom inget blod, det kom en Milobebis som fyllde våra hjärtan med helt obeskrivlig kärlek!


Idag när mensen kommer är det ett kvitto på att jag i alla fall ännu inte är i klimakteriet! :) Att jag inte blivit gravid, GUD FÖRBJUDE! Att min kropp funkar. Men likt förbannat så är jag ett trasigt jäkla troll varje gång! Mitt humör är galet och jag är så less på att känna som jag gör. Varje jävla månad. Nu, efter LCHF sägs det att det kan bli förändringar. Det har det blivit. Jag har blivit mer hormonell, svinont i brösten, det går längre i mellan (vilket är jäkligt bra eftersom jag har en 25 dagars cyekl), jag är skengravid före varje mens. LCHF läser jag att det beror på, men det ska bli bättre! Kroppen tar några månader på sig. Sen ska man få lindrigare värk, lindrigare mens, inte så mycket flöde och perfekt menscykel. Inte alls dumt om ni frågar mig! Då hoppas vi på det.

Googlar man på "ont i brösten LCHF" får man massor av träffar. Jag är glad att jag inte är ensam. Men ska erkänna att jag satt hjärtat i halsgropen när jag inte kunde sova på mage. En till bebis tänkte jag och börja nästan grina. Husbandet har fått höra en del... Men nu när jag är påläst förstår jag att det LCHF som spelar min kropp ett spratt.


Kommentarer
Postat av: Madde K

Jadu, mycket får vi stå ut med vi kvinnor. Själv ska jag ha min på torsdag. Ska väl vara glad i ett syfte har haft sjuuukt långt mellan min menscykel..47 dagar. Men vilket helvete när jag väl hade den..hade kunnat ligga i sängen i 1 vecka..blödde som en tok och läskigt ont. Men det gjorde ju att det inte var så lätt att bli gravid istället. Har aldrig fått äta p-piller pga en sjukdom i släkten så vi har inte skyddat oss alls efter att vi fyllde 20..Hade mera i tanken blir det så blir det, men sen började vi ju längta, Patricia föddes när jag var 28, nästan 29 så lååång tid tog det. Några missfall både före P och imellan henne och B.

Nu har jag Nuevaring..passar mig kanon, ingen mensvärk och pytteblödningar..nästan så trosskydd räcker.



Hoppas du får en bra dag iaf,,trots helvetesveckan. Kram kram M

2011-03-08 @ 11:44:54
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

Vad är en nuevaring?????



KRAM och tack!

2011-03-08 @ 12:44:35
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: Huset

2 1/2 mens

2011-03-08 @ 15:27:16
Postat av: Madde K

Kommer du ihåg de där neonarmbanden i plast som var moderna på 80-talet? Den ser ut så fast lite mindre och genomskinlig som man för upp i slidan sen sitter den där i 3 veckor. Den känns inte alls och maken säger att han inte heller känner av den :)

Efter 3 veckor tar du ut den och är utan en vecka och så sätter du i en ny. Väldigt lite hormoner i och man slipper komma ihåg att ta något piller. Fungerar hur bra som helt för mig som är glömsk och blödde konstant i 12 veckor av minipiller. Det var av dem som min mensvärk och jätteblödningar slutade så jag är happy, happy :)



Kram kram

2011-03-08 @ 15:48:35
Postat av: Anne

Riktigt härlig läsning. Älskar historier om när kvinnor blir gravida. Lärde mig även mycket,

testat ppiller? Med tanke på dina humörsvängingar, jag går på trionetta och känner inte ett smack i humöret då jag ska ha mens. Ha en bra dag!

2011-03-10 @ 16:34:24
Postat av: Marika

Hej Nina.Hugaligen vad jag tycker synd om dig!!!

Snälla Nina i med en hormonspiral!!!!! Kostar 1000 spänn o håller i fem år. De allra flesta har ingen mens o i så fall lite bara. Jag är inne på tredje.Ingen mens 99,9% säker ,mår prima o ingen pms. Stämmer kanske inte på alla men varför må piss om man inte behöver!!Lycka till!!! Kramis

2011-03-10 @ 20:36:30
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

Madde: Hormoner dont work for me. Inga alls faktiskt... :( SÅ då var inte det nåt alternativ. :/



Anne: P-piller, samma sak där. Kan inte ta några hormoner what so ever! :(



Marika: Som sagt, inga hormoner....

2011-03-11 @ 07:47:17
URL: http://niiinis.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback