Streckkods djävulen!


I eftermiddags efter promenaden från dagis så blev det en liten fika
för mig och Milo, bara vi på tu man hand. Milo hade värsta bästa ut-
sikten på bilar under tiden!



Här var bår fika. Kaffe för mig och festis och kaka för Milo. Kakan
sket han fulla fan i.... så 5 kr åt helvete :) eftersom inte jag äter den!


Mysig måndagseftermiddag. Heldag på dagis hade
funkat alldeles utmärkt. Väl i affären så hamnade
jag bakom streckkodsmarodören... dax för ett Niinis
tyck & tänk inlägg! :)


Jaha, då har första arbetsdagen gått. Milo hade haft en kanondag på dagis och jag har hunnit med en hel del. Jobbar på hemsidan så svetten lackar, det är ju ett jäkla pillande och fixande och trixande. Men snart ska den väl vara redo för alla som är intresserade.

Hörrni, jag måste ta upp en sak. Ni vet det här med streckkod på varor i affären. Att man ska lägga dom sådär fint på bandet så att kassörskan bara kan blippa snabbt. Hur gör ni med det där?? Idag stod jag nämligen bakom en man på affären och köade med Milobebis. Som alla vet så har ju alla tuggummin och oftast oxå godis strategiskt placerats precis vid kassan så att 2 åringar ska se det där väldigt tydligt. Sen får man stå där och vara konsekventa morsan liksom. "Nej lilla hjärtat, ingen godis idag. Bara på lördagar" jada jada jada. 2 åringar skiter i lördagar, dom vet fan inte ens vad lördagar är för nåt! Sen fortsätter man sådär. Har man sen varit på en promenad innan så immar brillorna igen, svetten rinner på ryggen och man vill springa ut från affären så folk ramlar som käglor till höger och vänster av min brassande vagnfärd. Men då förstår ni så står Bengt 52 år framför mig som hört att man minsann ska hjälpa kassörskan med att blippa varorna. Han lägger vara efter vara snyggt och prydligt på bandet och det tar tiiiiiiid, det tar en djävulsk tid med tanke på att Bengan minsann inte vet exakt VAR dessa streckkoder sitter på varje vara. Han vänder och vrider dom tills han skiner upp då han hittar den där randiga saken, sen placerar han den fint på bandet med streckkoden uppåt. En och en. Det blir kanske 1 meter mellan varje vara, ibland 1,5 meter. Men ändå så står Bengan där och vänder och vrider smörpaketet för att liksom "HEPP...där var du din lilla rackare till streckkod" reaktion för varje vara. Man ser att kassörskan liksom sitter där och ba: "GÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSP.... ro hit varorna för helvete jag hittar nog streckkoden ändå!! Bakom står jag och känner hur det börjar till att pyra ur öronen, hur jag vill kasta undan Bengan från kön och säga åt honom att låta frugan handla istället. GAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! Vad i helvetes jävla gubbjävel.... radda upp varorna för faaaan!

Jag måste veta hur viktigt detta är för kassörskorna? Blir det inte så att man lär sig var varje streckkod sitter på varje vara när man arbetar med det varje dag? Jag ska ärligt säga att jag faktiskt oxå placerar varorna med streckkoden uppåt så att det ska bli enklare. Men hittar jag den inte direkt så lägger jag varan på bandet och så är det bra med det. Varorna åker fram tätt på bandet och ingen ska behöva stå med svettiga igenimmade brillor och en galen unge bakom mig och vänta. Har jag fel? Jag hajjar att man ska hjälpa till men kan det inte bli lite too mutch letande av dessa streckkoder ibland?!

Huuuh... nu får jag väl arga kommentarer från nån som arbetar på ICA och tycker jag tillhör en av idioterna som "FAN INTE HJÄLPER TILL ALLS!" eller nåt. Men jag undrar vad man föredrar som kassörska. Sitta och vänta på varorna eller bara göra det själv? Är inte hela upplägget med en kassa att det ska gå ganska så snabbt? Eller är upplägget att hjälpa till?!

INPUTS?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag jobbar på Coop så jag vet och jag håller med dig :) Vi (Iaf jag. Kan inte svara för ALLA som jobbar i kassan men 99% iaf..;)) lär oss hitta ean-koderna och det går oftast snabbare för oss än att kunden som inte vet vart den sitter ska stå och vrida och vända på varje vara... Fast visst underlättar det när kunderna är snabba och alerta hjälper till att vända koden rätt, tack för det! :)MEN!! Att bygga berg hjälper oss INTE! Då tar det mycket längre tid för oss i kassan! Varorna fastnar i varandra, hasar av från bandet och knölar till sig.. Många verkar tro att bara för att man inte hittar koden behöver man inte lägga varorna "fint" på bandet.



Men en kund är inte som folk är mest. Det är kund... Mer än så säger jag inte ;)

2011-03-28 @ 19:28:13
URL: http://www.malvan12.blogspot.com
Postat av: ulrica

Åhhh, när jag hör sånt här så tänker jag på min älskade mamma som jobbat i butik i alla år. 95% av orsakerna till att hon mår så jävla dåligt som hon gör idag och har värk 24/7 är pga att hon suttit i kassan på ICA och vridit och vänt på varor när kunder byggt varuberg eller kastat grejerna hur som helst på bandet.



Jag är ledsen, Nina.. jag håller i stort sett alltid med dig i dina tyck&tänk, men hos mig sitter mammas ord i ryggraden och till och med kidsen lägger alltid alltid upp varorna med streckkoden åt rätt håll och jag har fått många tack av kassörskor för det :).



Kram

2011-03-28 @ 19:33:44
Postat av: Alexandra

Jag har ju jobbat i kassan på ica tidigare oc hvet hur uppskattat det är när kunden vänder streckkoderna åt rätt håll eller i alla fall inte bygger varuberg. Det sliter enormt på rygg och axlar att vända och vrida på varje vara så det underlättar när det är ordning och reda på bandet.

Sen kan jag hålla me dom att det stundtals var stressande när någon står och vrider och vänder på en liter mjölk och letar streckkod samtidigt som man ser kön växa bakom kunden men tanken på att han gör det för kassörskans skull tog bort min stress i nio av tio fall! :-)



Kram

2011-03-28 @ 21:39:25
URL: http://nennesblogg.webblogg.se/
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

Bra med debatt!



Skrev ett inlägg men det verkar ha försvunnit, få se om det dyker upp under natten :)

2011-03-28 @ 22:34:35
URL: http://niiinis.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback