Norrland i bilder

Hallå igen! Kan ju berätta att uppladdningen av bilder tar ungefär 7 år att göra då detta vackra ställe verkar ligga i en radioskugga size BIG! Lite trist är det då jag inte kan blogga som jag brukar, allting tar sån fruktansvärd och det är ju så mycket annat man vill göra liksom! Men men, nu ska jag snigla in lite bilder.


Grabbarna studsade på såna här på campingen vi var på. I bakgrunden hör man "Zieben zieben en zwei", ni vet vilken jag menar va? Den var med i Eurovisionsfestivalen för nåt år sen.


Vi rullade iväg tidigt tidigt och kolla den här vyn. Till vänster om den
här bilden över vägen så har folk värsta villorna med den här vyn.
Vilket ställe....


Truck driver country girl..... fattas bara fransjacka och cowboyhatt ju.


Äntligen fick jag krama om min mamma som jag inte träffat på hela
3 veckor!! Ovanligt för att vara oss, men varje sommar får vi prova
på att vara ifrån varandra. Här i den mysiga hammocken!


Milo utanför strandbastun som ligger så himla fint. Precis bredvid
vattnet. Här badades det både bastun i och i forsen.


Milo med mormor på trappen. Vi hade så himla mysigt. Här har vi
precis tänt på den vedeldade bastun.


Den lilla bryggan som leder ner till vattnet.


Jag och Milo satt och spanade på mormor som var ner och kände på
vattnet. Badkrukorna Milo och mamman satt kvar.


Här satt vi och väntade på att våra fiskare skulle komma tillbaka från
fisketuren!


Sen kom ju våra fiskare. Elliot hade ruttnat redan efter 5 minuter och
ville dra hem. Thedde däremot älskade det och vill inget annat nu.
Det är ju en del mygg här kan jag säga, om man jämför med vår by
och här så är det som och jämföra befolkningen i Kina och på Grönland.


Lite firrar hade dom fått, abborre varsågod! :)


And my fisher boyfriend! :)


Thedde i värsta bästa fiskeutrustningen! Inga mygg så långt ögat
kan nå minsann!


Jag och mina killar i hammocken. Elliot är lite anti mygg när det är
mulet och bär gärna den här på sig då. Han är lite överkänslig för
myggbett så det är väl bra. :)


På kvällen bakade jag i ordning lite gott gott. Det var ju fotboll på TV
och alla samlade sig för att titta på när Sveriges bruttor fick spö. :/


Sådär ja, det här har väl tagit delar av hela den här dagen för att få in. Norra norrland har kanske inte den bästa täckningen. Inte om man bor i skogen i alla fall, vi bor mer eller mindre i skogen så här är det inte fett med täckning om man säger så. Well well, nu fick jag in bilderna från igår, idag har det tillkommit en hel del men jag tänkte att jag visar dom imorn.

Lite konstateranden med Norra Norrland:

* Mygg i Enköping är INTE mygg i Enköping.
Mygg i Övertorneå.... ja då snackar vi mygg. I jordgubbslandet igår kväll så fick jag nästan spel på dom. På riktigt så tror jag att man skulle kunna tortera folk med mygg. Spänna fast dom i en stol och ställa dom i morsans jordgubbsland ba så skulle dom flippa efter 5. My god!!!

* Idag på ICA så var jag med om vänlighet i kön som jag nog aldrig förut upplevt. Jag stod i kön på ICA tillsammans med mamma. Kom på att jag glömt en del grejer, stack ifrån kön och skulle hämta resten. Det var en del folk som stod bakom mig så jag gick till den andra kön när jag väl var kvar. Då säger farbrorn som stod bakom mig i den andra kön tidigare. "Men höddudu, du stod ju här, ska du inte komma och ställa dig här" på bred norrländska. Jag blev så förvånad så jag bara skrattade och sa "Näää". Framför mig i den andra ICA kön stod en kvinna, hon vände sig om frågade "Har du bråttom? Då får du gå före mig om du behöver", oxå på bred norrländska. Hon själv hade en liten juice i handen. "Nä, jag har inte bråttom, jag behöver inte gå före dig!" fick jag ur mig. Jag är såååå ovan vid den här vänligheten. I en och samma affär, får jag vara med om denna vänlighet, 2 gånger!!!

* 77 kronor låter så mycket trevligare på Norrländska. Nu ska jag nog se till att det mesta kostar 77 kronor när jag handlar. Eller 27 kronor tror jag oxå låter trevligt. 177 kronor likaså. (Erkänn att du som läser nu har tänkt 77 kronor på Norrländska nu, kanske t.o.m så att du sagt det högt för dig själv!) :)

* Jag konstaterar oxå att en semester är perfekt här, att leva här.... näää. Vänlighet och vackra vyer till trots så tror jag att jag skulle få lappsjukan av att alltid leva här. Ja, det tror jag. Jag har norrländskt blod i mig, kanske BARA norrländskt då jag faktiskt har alla mina rötter i norra Finland. Konstigt hur påverkad man blir av sin omgivning och av sina vanor? Mitt blod påminner mig inte ett skit om att jag skulle kunna leva såhär. Men en vacker dag, på ålderns höst så.... kanske jag flyttar hit, låter myggorna suga blod ur mitt elefantskinn. Tar en strandbastu och joikar lite medan jag bubbeltvättar pullan som tanterna på badhuset.

Just nu så sitter jag här och bloggar, Milo kollar på RORRI racecar, husbandet är i bastun, mamma Thedde och Elliot spelar plockepinn och pappa kollar sport på TV. Ni vet när alla bara pyser omkring och gör lite ditten och lite datten. Det är trevligt och väldigt avkopplande. Semester är härligt här hörrni.

PS: Till svärmor och svärfar: TACK snälla ni för att ni lånar ut er fantastiska husbil till oss. Den är GULD värd och utan den skulle vi nog inte tagit oss ända hit. Ni är bäst!!!









Kommentarer
Postat av: milla

Härlig beskrivning av norrland.

Ha det så skönt

2011-07-14 @ 21:39:52
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Hanna

JA, visst är det fint i norrland men myggen klarar man sig utan:). Håller med dig, i Enköping finns inga mygg jämfört med här. Ha en bra semester

2011-07-15 @ 19:31:56
Postat av: Heli

Mysigt ni verkar ha det!

Undrar vart Suoma och Reijo har stugan deras?? Hälsa dom så jättemycket!! Känns som dom var som lite extraföräldrar åt mig ett par år när Suoma och jag jobbade ihop och jag hade det liiite jobbigt med kärleken mm...Saknar henne (ja självklart Reijo också) !! :-)

Kram

2011-07-16 @ 19:19:04
URL: http://idrottsgatan.bloggplatsen.se
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback