Dagens LCHF meny



Det här är något jag tänkte jag skulle dela med mig av lite då och då.  En dagens
LCHF meny. Ibland blir det säkert varje dag om det känns som att ni vill ha det
här på bloggen. Jag skriver nämligen matsedel här hemma, ja faktiskt för hela
veckan. Det gör det hela lite lättare att följa då, jag lovar. När jag gick ner 16 kilo
back in the good old days så gjorde jag just så. Svårare att gå utanför ramarna på
det sättet.


Bacongratäng:
600g köttfärs
400g bacon
1 lök
3 msk chilisås
peppar
färsk vitlök

Fyllning i gratängen
Champinjoner så det täcker botten
1/2 Squash i 2mm skivor
Riven ost

Äggstanning
3 ägg
2 dl standardmjölk 3%
1 dl grädde
Peppar

Gör så här
Skär löken och stek löken i stekpannan. Pressa i ett par vitlöksklyftor. Klipp i baconen i pannan och stek det lätt. Lägg i köttfärsen och stek den med de övriga ingredienserna. Ha i chilisåsen och svartpepparen. Låt detta steka ihop i 10 minuter cirka.

Smörj en form med smör. Och skär och lägg i champinjonerna så de täcker botten av formen. Krydda lite extra över om du vill ha det lite kryddigare, som jag vill! Varva sedan med köttfärs/baconsåsen och bacon och riven ost. Avsluta med den skurna squashen och riven ost på toppen.

Vispa ihop äggstanningen och häll detta över gratängen jämnt över.

Grädda mitt i ungen cirka 20-25 minuter i 225 grader.



Broccoligratäng med bräckt kassler:
250g kassler
2 msk smör
4 dl vispgrädde
½ tsk salt
1 kryddmått peppar
1 äggula
4 dl riven fet ost
250g broccoli

Gör så här
Fryst broccoli kokas enligt anvisning på paketet. Låt den rinna av och lägg den i en smord form med höga kanter. Fräs smöret i en kastrull. Späd under vispning med grädden. Smaka av med salt och peppar. Rör ut äggulan med lite grädde och vispa ner i såsen. Tillsätt osten och låt den smälta ner utan att koka såsen. Häll såsen över broccolin, sätt formen på gallret i ugnen och gratinera i 225° ugnsvärme ca 15 minuter eller tills ostsåsen fått fin färg.
Stek sedan kasslern i ca 5 min tills den får en fin färg.

Kommentarer
Postat av: Carolina

Det låter fantastiskt tycker jag, jag behöver själv gå ner cirka 20 kg för att känna mig okej igen så jag skulle hemskt gärna vilja ta del utav dina matsedlar - jag har såå svårt att komma igång! kram

2011-01-04 @ 13:15:23
URL: http://carolina1979.se
Postat av: Tina

En superbra idé tycker jag. :-)

2011-01-04 @ 18:36:59
URL: http://tiniwinisen.blogg.se/
Postat av: Sylvia

2= Sen har vi fortsatt med dessa recept! Guben lagar, jag äter.

Vi tackar båda, för det var din blogg jag hittade till först,när jag googlade på LCHF. Har provat tidigare, men nu har övervikten nått sin övre gräns och kan ej nonchaleras längre, även gubens.

2011-01-13 @ 17:31:44
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback