TUPLERMETODEN



Läser om magövningar i AB. Är det något jag behöver, som fött 3 barn, så är det att träna
upp min mage igen. Jag har efter Milo faktiskt inte fått någon ordning på degmagen men
tänkte väl att jag kanske skulle kunna få det nu!


Efter Thedde och Elliot så tränade ju jag innebandy, jäkligt hårt oxå så jag fick fason på degmagen ganska så snabbt efter deras födsel. Det krävdes ett par månader så kändes det lite som förr. Dessutom led jag av mycket ryggbesvär under min innebandy tid och behövde ha en stark mage för att hålla ryggen i schack.

När jag väntade Milo så gick ju jag upp över 30 kilo. Han vägde som bekant nästan 5 kilo och min mage var gigantisk. Snuskigt stor faktiskt. Det betyder ju att det mesta blir uttöjt, inklusive magmusklerna som särar sig. Sen är kruxet att få tillbaka dom igen. Man kan känna om man har delad magmuskel. Ligg på rygg och lyft huvudet mot magen (axlarna ska inte lämna golvet) samtidigt som du känner efter med fingrarna över och under naveln hur långt det är mellan de yttre magmusklerna. Får du bara in två fingrar mellan musklerna har du inte DR (delad magmuskel). Får du in fler är chansen stor att du har drabbats. Har du DR ska du sluta med vanliga sit-ups och istället göra övningar som går ut på att dra magmusklerna inåt. Jag ligger på gränsen, får in 2 Tonyfingrar, och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har det. Jag har ju en typ putmage fortfarande fast det är 2 år sen jag fick Milo. Det hade jag INTE efter Thedde och Elliot. Jag hittade detta på nätet när jag googlade på magövningar. Det finns många kvinnor som flera år efter sin graviditet fortfarande går omkring och ser ut som om dom är i 5:e månaden. Man går ner sina gravidkilon men magen putar envist ut som om man är på smällen.

Det finns en metod som heter TUPLERMETODEN för kvinnor som lider av detta. Denna metod fungerar tydligen och har hjälpt många kvinnor med det här problemet!

Tidningen mama har gjort ett reportage om detta. Här är övningarna som ska hjälpa dig med putmage!

1) HISSEN



Den här övningen går ut på att dra magen inåt mot naveln. Tänk dig att naveln är en hiss. På våning 1 är magen helt avslappnad. Den femte våningen är vid ryggraden och den sjätte på baksidan av ryggraden. Övningen görs mellan våning 5 och 6. Börja med att andas in djupt, pressa ut magen till ettan, andas ut och dra magen till 5:e våningen, fortsätt till 6:an. Upprepa så många gånger du orkar, gärna upp till 1 000 per dag, tycker Julie Tupler.

2) KATTEN/KON



Stå på alla fyra. Andas in djupt. När du andas ut, dra in magen till 5:e våningen och vinkla pubisbenet mot naveln, din svanskota ska peka neråt.

Katten: Håll och räkna till fem. Andas ut och svanka med ryggen.

Kon: Håll och räkna till fem. Upprepa tio gånger.

3) HUVUDLYFT



Denna övning kan du vänta med tills du har stärkt magmusklerna genom hissen. Har du distasis är det bra att använda en splint. Dra in magen till våning 5. Lyft huvudet och dra samtidigt in magen till våning 6. Håll och räkna till fem. Lägg ner huvudet och slappna av.

SPLINT/SJAL

Bli av med mamma-magen!

Julie Tulper har uppfunnit en splint, ett brett band som man drar åt runt magen under revbenen. Syftet med splinten är att dra ihop magmusklerna. Du kan lika gärna använda en sjal. Splinten ska helst användas varje dag under dina vanliga kläder. Vill du köpa en splint finns de på maternalfitness.com.

Så nu ska jag försöka mig på detta. Man ska tydligen kunna kombinera plankan med denna metod.





Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback