Ketos stickor




Idag har jag varit och inhandlat ketos stickor. Dessa kan hjälpa en
lite i att veta om det utsöndras några ketoner i kroppen. Jag är i ketos
just nu vilket innebär att min kropp håller på att ställa om sig och för-
bränner nu på fettet i min kropp! WIEEEEEE!!!


När man äter lite/inga kolhydrater måste kroppen ställa om sig från att ha kolhydrater (glukos) som primär energikälla till att använda fett istället. Detta kallas för att man är i Ketos.  För att hamna i Ketos bör man vanligen inte äta mer än cirka 20 - 40 gram kolhydrater om dagen.

Ibland kan man få "omställningsbesvär":
  • trötthet - orkeslöshet
  • svettas
  • svårt att tänka
  • dålig andedräkt
  • metallsmak i munnen
  • huvudvärk
  • hjärtklappning
  • förstoppning
  • kramper i benen
Dessa går i regel över efter ett par dagar, ibland nån vecka upp till månader beroende på hur mycket snabba kolhydrater du levt på.

Det här med att bara i ketos är alltså ett slags kvitto på att du är i det tillståndet man hamnar i när kroppen ställer om sig för att använda fettet som sin energikälla, när kroppen sedan ställt om sig helt kommer man inte längre hamna i ketos utan då har kroppen utsöndrat färdigt och insett att det är fettet den nu "går på".

Jag kände att jag ville köpa stickorna för att se om jag äter rätt nu? Jag har ju mixtrat en del eftersom jag känner och tror att jag inte riktigt hittat balansen på min LCHF. Denna veckan har jag ju ätit efter veckomatsedeln och det känns faktiskt annorlunda. Jag har nog överdrivit min mat lite tidigare, detta är perfekt och jag håller mig fortfarande behagligt mätt mellan måltiderna. Jag känner att jag är i ketos nu eftersom jag drabbats av lite övergångsbesvär (nej inte klimakterie besvär:)). Är trött och lite orkeslös, ont i huvudet och sånt.

Jaja, jag fortsätter kämpa på. Vägning imorn. Inte mycket ner men lite vet jag att det är, jag gick ju upp lite och har i alla fall gått ner allt det nu. Vågen är snällare nu sen jag ändrade lite. THANX!

Kommentarer
Postat av: Carin

Tack för tipset, nu har sambosen o jag köpt stickor.

Fick ta mig faan bara träff på de första färgrutorna i princip, det e inge bra va? Hjälp en lat tjej som inte orkar läsa dne minimala bruksvisningen...

2011-02-05 @ 09:11:27
URL: http://kryddalivet.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback