Bluemark






Snyggt....

... när man är helt blåslagen. Jag som får dessa härliga blåmärken så lätt oxå. Ved beror sånt på? Har man ytliga blodkärl eller? Jag är ju blåblek nu dessutom och kan tänka mig att det syns ännu bättre då! Mina tatueringar ser nästan ut att ha flytit ut (fast dom inte har det) då jag är så himla blek. Det löper små floder lite här och där på min kropp och gör att det påminner mer eller mindre om någon slags alien.

HAHA... en rolig grej med allt detta är att jag alltid trott att jag har väldigt mörk hy. Jag slutade sola solarium för 5 år sen nu. Jag insåg att jag bara fick fler och fler leverfläckar utav det och att det faktiskt inte är så hälsosamt. för nåt år sedan var jag och kollade upp några av mina fläckar. Läkaren suddade och och drog med nåt medel över fläckarna, hummade lite och sen sa han:

"Ok, Du ska ju helt klart vara försiktig med solarium. Dessutom ska du vara väldigt försiktig ute i solen. Fläckarna är inte farliga nu men kan bli om man inte är försiktig.!" SVÄLJ... jag blev livrädd. Men han lugnade mig med att det inte var någon fara nu och att jag skulle använda mig av solskyddsfaktor så skulle det inte vara alls farligt. Men helt klart så har jag ju fått mig en tankeställare. Jag frågade om min hudtyp.
"Ja du är ju tvärljus" sa han.
"Va?" frågade jag gapande.
"Ja, men Du skulle nog kunna klassas som hudtyp 1 kanske 2" fortsatte han.
Ok, här har jag gått och trott att jag tillhör grupp 3. Den lite mörkare gruppen, lite exotisk nästan med mina kolsvarta ögonbryn och mörkbruna hår.
"Eeeh, vadå som en rödtott?" (är ju fejkrödtott nu :) frågade jag.
"Ja, som rödlätta med lite fräknig hy men kanske mer åt tvåan som är ljusst blonda personer" fortsatte läkaren.

Detta var för mig en mindre chock. Jag har aldrig fattat att det var så. Men så tittar jag på min pappa. Pappa är vit som jag. Finskt vit skulle man kunna säga. Heja Suomi och det brunbrända! ;)  Men jag har ju inte fattat det förr eftersom jag förr om åren solade solarium på vinterhalvåret. Det är ju inte förrän det fem senaste åren som jag verkligen sett hur jäkla blek jag blir på vintern!

Ja, så ge mig lite sol nu. Jag behöver sol på min kropp!

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback