Dag 5 - Vad är kärlek?



Ja vad är kärlek, det handlar Dag 5 om? Kärlek för mig är ett brett spektra och i det rymmer allt. Tyvärr kunde jag inte få med alla bilder här ovan som symboliserar kärlek för mig men jag ska försöka förklara!

Vad är det då? KÄRLEK? För mig är kärlek mina barn, min man, mina föräldrar, min syster, mina vänner, släktingar (inte alla) och allt gott.

Men om man ska dissikera kärlek så handlar det ju om en känsla. När hjärtat blir stort och värmen i kroppen sprider sig och det känns som man lyser som en sol. Men vad får en att känna kärlek? Det är så mycket och det känns såklart på så många olika sätt. Här är några:

* BARN
Den kärleken man känner för sina barn är ju i stort sett obeskrivbar, den är så stor så det går ju faktiskt inte att förklara mer än att man älskar sina barn mer än sitt eget liv. När jag fick mitt första barn, Thedde, så hade jag svårt att hantera den kärlek jag kände i mig i o m att jag födde honom. Han fick mig att leva så fullständigt och faktiskt känna att det är därför jag lever. För att föda honom. Mitt liv blev så litet i jämförelse med hans och vad det gav mig. Inget spelar längre någon roll när man får ett barn, det enda som spelar roll är HAN. Jag var orolig att jag inte skulle orka känna lika mycket kärlek för ett till barn. Men när sen Elliot föddes och känslan var exakt densamma så var jag överväldigad. Gick det? Fanns det plats i en mammas kropp? Och det bekräftades ytterligare när min sladdis Milo kom till världen. Det finns plats, och det räcker till alla 3... hur gott och väl som helst! Den kärleken är den STÖRSTA för mig, inget i världen slår det.

* MIN MAN
Jag minns mitt sargade hjärta efter min separation, hur jag inte längre vågade hoppas på kärlek. Skulle jag ens våga ge mitt hjärta till någon? Våga chansa på att det gick att vara lycklig.... IGEN. För det har jag varit i mitt liv, med de kärlekar jag haft. Helt klart.... men har det känts rätt? Har det varit det jag letat efter? Har man vuxit ifrån varandra? Frågorna är många.. men det jag vet och fått svar på är: Där jag är NU är där jag vill vara! Den människan som somnar bredvid mig och som jag vaknar bredvid varje morgon vill jag fortsätta somna med och fortsätta vakna med för resten av mitt liv. Jag vill leva mitt liv MED HONOM. Han ska vara med i allt som händer mig. Det är HAN jag vill dela det med. Tills vi får 50 årskris, tills våra barn flyr hemmet, tills våra silvergråa hår vuxit ut och tills det är dax att säga farväl till jordelivet. Kärlek är när jag känner att han gör mig HEL, utan honom vill jag inte vara, någonsin. Då...... då är det rätt!

* FAMILJ
Dom där härliga människorna jag skrev om häromdagen. Och hon den där bångstyriga syrran.... MIN FAMILJ. Det är oxå kärlek. Där jag kan vara mig själv till 100% (ok, jag har inte svårt att vara mig själv men ni vet..... ). Jag skulle ärligt kunna bo i kollektiv med min familj, inga problem. Jag vet bara att man inte gör det. Så då gör inte vi det heller. Familjen är det där blodet, blodet som är tjockare än vatten. Där beskyddarinstinkten gör sig påmind om jag vet att någon av dom får ett krökt hår på sitt huvud. Lejoninnan i mig vill DÖDA. Så, familj för mig är KÄRLEK. Även min "nya" familj genom min man. Älskar dom och är glad att jag får vara en del i deras liv.

*VÄNNER
Jag har några få som jag hyser STOR kärlek för. Jag har rensat en del bland dom oxå och lägger energi på dom jag VILL lägga energi på numera, inte dom man borde. Jag har 2 som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, dom 2 skulle jag kunna ringa mitt i natten och gråta och skrika för. Jag skulle bli emottagen med öppna armar, detsamma ger jag dom! Det är härligt med kärlek som kommer från vänner, å jag älskar att ge det tillbaka. Att berätta hur mycket en vän faktiskt betyder för mig! Det gjorde jag senast i fredags!

ATT TÄNKA PÅ......
KÄRLEK ska vara något härligt. Något som inte gör ont. När kärlek gör ont måste man bort. Det ska inte göra ont, det ska bara kännas .......... bra, förutsättningslöst och som att det är nåt du VILL känna.

♥♥♥ // Nina





Kommentarer
Postat av: jama

Är helt knottrig på armarna.Fatta vilken gåshud! Du beskriver så otroligt bra.



Fint.

Vackert.

Som det ska vara.



Kram på dig!

2010-11-30 @ 20:43:17
URL: http://jama.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback