Är ni ekologiska?


En ekologisk leksak.

Hörrni, kan vi snacka lite ekologiskt här nu? Jag är totalt SÄMST på ekologiskt. Min syrra är mycket duktigare än mig och tänker mycket på miljön och sin hälsa genom ekologtänk. Jag är hennes raka motsats även om jag inte vill vara det. Jag har ju fött barn till den här världen och borde vara mycket mer intresserad av det ekologiska då jag ju ska efterlämna jorden åt mina barnbarn och barnbarnsbarn.

Har ni någongång handlat en ekologisk leksak t ex? Inte jag. Det finns en del sådant att hitta på nätet. Jag visste knappt att det fanns, på riktigt alltså. Mat visste jag, och ekologiska kläder men att det skulle finnas även ekologiska leksaker visste jag inte. Nu är ju jag sån rookie när det kommer till det så det finns väl ALLT att få tag på ekologiskt.

Men är ni ekologiska? Är ni duktiga på att handla ekologisk mat eller för den delen ekologiska prylar? Med LCHF får man ett ekologiskt tänk iom att de mesta som är ekologiskt inte innehåller massa glutamat, E-ämnen och tillsatser, just sånt som en LCHF:are ska undvika så nu har jag kommit det närmare, helt klart. Dock är jag långt ifrån BRA på det. Råkar jag köpa en ekologisk T-shirt till Milobebis så är det verkligen bara råkar. Jag köper den inte för att jag tänker ekologiskt, jag köper den för att jag tycker den är fin. Men borde man kanske bli mer ekologisk av sig? När jag var väldigt ung så kallades ekologiska människor för trädkramare och ledde tankarna till Greenpeace och sånt. Näbbstövlar och fjällräven rygga med flottiga flätor var nåt annat man tänkte. Gärna runda glasögon oxå och kanske en indianponcho. Men så är det inte längre...

Tänker man miljö när man pantar och lägger tidningar och papper i pappersinsamlingen? Eller åker med kartonger till återbruket? Är jag ekologisk då? Nä, inte direkt va? Eller? Är jag en som tänker på miljön då? Fler och fler företag låter sina anställda åka tåg till sina möten istället för att ta flyget av rent miljötänk. Det är ju fantastiskt, vilka åtgärder det tas. Men vad kan man göra som en vanlig Nina då? Jag kan ju iofs tillverka mina egna leksaker till Milo eftersom jag snickrar en jävla massa men.... näää, det gör jag ju inte då förstås.

Ha tygbindor (ok, här spyr jag lite... fy fan så vidrigt, finns det ens?)
Tygblöjor till Milo (hört att dom blir så väldigt röda i stjärten av det?)
Aldrig kasta schampoo flaskor utan fylla med refill
Samma gäller rengöringsmedel
Panta
Källsortera
Tidningsinsamling
Glasåtervinning

Berätta för mig! Vilket av detta gör ni eller skulle vilja göra?

Ok, nu har jag tänkt till lite här. Jag kanske behöver dricka lite vatten? Men det var skönt att få berätta att jag inte är direkt ekologisk, men kanske vill bli lite mer ekologisk. Vi säger så.

Ps: Jag skrev ordet ekologiskt 20 ggr i texten här ovan. Oviktigt vetande men i alla fall. Vi säger så.

Kommentarer
Postat av: A

Jag är dålig på att handla ekologiskt. Blir liksom mest irriterad när de ekologiska grönsakerna är dyrare, mindre och fulare.

Men jag är en jävel på att källsortera. :D

Papper, pappersförpackningar, plast, metall, glas, pant, batterier för sig...mm...



Tygbindor låter äckligt, för att inte tala om "menskopp". Jag spyr!!! Nä, det kommer aldrig att hända att jag skulle ens testa något sånt.

2011-05-31 @ 15:08:10
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: anna

är egentligen super kass på det där... men köper aldrig hem backvis med mineralvatten, utan kör i soda streamern själv.. Det läste jag var en total bov, allt köpande av loka, ramlösa osv... när vi har kanon fräscht vatten i kranarna. Men fuskar ibland när jag är ute å far.

Försöker refilla när jag kan, bla handtvålen på handfatet, kör energilampor.. men that´s it. Skämmes tammefan :( Ska skärpa till mig :)

2011-05-31 @ 16:34:55
Postat av: Madde K

Är väldigt dålig på att köpa ekologisk mat. Köper däremot Fairtrade märkta saker, mest choklad men skit det samma :)

Är en jäkel på att källsortera och kör en lite bil som drar minimalt med disel.

Mer är det nog tyvärr inte, men man borde ju för ungarnas skull.

2011-05-31 @ 19:42:27
URL: http://4aifamiljen.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Hej, vilken fin blogg du har :)



Jag har en liten tjänst att be dig om.

Jag är i final i Airtours fototävling och behöver din hjälp! Jag skulle verkligen uppskatta om du ville gå in och rösta på mitt foto, "Hej Manhattan". Lämnar du en kommentar kan du själv vinna 10.000 kr i presentkort hos just Airtours.



Det tar mindre än en minut och är lätt som en plätt.



Rösta här: https://apps.facebook.com/airtours-foto/?new=1&p=photo&id=380



Tack på förhand!

2011-05-31 @ 20:03:54
URL: http://hejmanhattan.blogg.se/
Postat av: josefine

Säljes: Sommarens snyggaste solglasögon, Ray Ban wayfarer!! Riktigt vrakpris, 500 kronor (nypris 1299:-!!) Passa på, först till kvarn. http://bloppisjosse.blogg.se/2011/may/saljes-ray-ban-wayfarer2140-tortoise.html

2011-05-31 @ 20:10:43
URL: http://bloppisjosse.blogg.se/
Postat av: Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 3 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/may/tisdag-dagens-bloggd-4.html#comment

2011-05-31 @ 20:46:08
URL: http://anneliih.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback