LCHF våfflor


Idag är det våffeldagen hörrni. Hörde på radion i morse att det från början var ett missförstånd. Att det hette Vårfrudagen men att nån blandat ihop det och börjat brassa på våfflor istället. Sen den dagen har vi ätit våfflor just denna dag. Tänkte bjucka på några LCHF våffelrecept.

RECEPT 1

2 st

1 msk fiberhusk
0,25 dl mjölk
0,5 dl vispgrädde
1 ägg
salt
25 gr smält smör varav hälften till stekning

Blanda smeten och låt den stå och svälla i några minuter. Fiberhusken sväller nämligen och för att få till den riktiga smeten så bör den svälla färdigt innan man steker våfflorna.



RECEPT 2

3 st

1 msk fiberhusk
2 ägg
0,5 dl kesella 10%
1 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
salt
0,5 tsk vaniljpulver
25 gr smör varav hälften till stekning

Blanda samman och låt svälla i några minuter. Stek i våffeljärn.



RECEPT 3

2-3 våfflor

2 ägg
2,5 msk kokosmjöl (kokosflingor som mixas till mjöl)
3 msk kokosmjölk/lätt kokosmjölk
1 msk kokosolja eller smält smör
0,5 dl riven kokos
0,5 tsk bakpulver

Blanda samman och låt stå och svälla en stund.


RECEPT 4

3 st

1 dl kokosflingor
2 ägg
1 dl vispgrädde
salt

Ta en stavmixer och gör kokosflingorna till mjöl. Blanda sedan samman allt och grädda.


Jag läser runtom att det är sällan man får dom frasiga med dessa recept, men det skiter jag i. Bara det blir ungefär som våfflor så är jag nöjd. Jag ska göra såna här till lunch idag, sen ska jag servera det med färska bär och grädde. MUMMA!





Kommentarer
Postat av: milla

Vilka roliga varianter på våffelsmet.

Provade andra varianter på LCHF en med sojamjöl och en med mandelmjöl

2011-03-25 @ 22:26:18
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback