Camping kategorierna!


En bild från när vi var vid Kattilakoski. Har massor med bilder som jag
ska visa er sen men just nu är jag på humör för ett tyck & tänk inlägg!


Ibland får jag ju mina ryck där jag bara måste få ur mig. Ni vet när tangenterna bara smashar ner och jag skriver utan och tänka. Nu har jag så mycket på hjärnan som jag måste få ur mig så här kommer det!

Vi måste snacka CAMPING! Idag landade vi på Pite havsbad som måste vara ett utav Sveriges absolut största campingar som finns. Här finns verkligen ALLT. Tivoli, golfbana, minigolfbana, fyrhjulingar, gocart, affär, restauranger (8 st), pubar, trampbåtar, trampcyklar, lekpark lika stort som IKEA, havet, äverntyrsbad, underhållning m.m. m.m. Det är helt sjukt verkligen! Här ska vi vara i 2 dagar, men det krävs nog 1 hel vecka för att hinna med allting. Men det visste ju inte vi... skit i det.

Det finns så mycket olika människor, campingmänniskor skulle man kunna säga. Dom tillhör olika kategorier. Jag ska återge dessa kategrier sett ur min synvinkel. Vem vet, kanske känner ni igen någon av dom?

KATEGORIER

Proffscampare
Här snackar vi flössssch de lux! Här snackar vi koll på grejerna. Här snackar vi plasma TV, träbyggd veranda, tvättmaskin, diskmaskin, 14 cyklar, 20 meter lång husvagn, blomrabatter, soffa.... YOU NAME IT! Kärringen är brunbränd som en riktig gammal välnött skinnjacka, gubben är oxå brun...ofta med en ölmage och ett par äkta foppisar. Inga från ÖB för 60 spänn utan Foppas äkta för 600 spänn! Kärringen dricker mousserande i äkta chapagneglas och gubben tar en Heineken direkt ur flaskan. Dom har oftast den bästa platsen på hela området då dom är stammisar och säkerligen besökt samma ställe i 17 års tid. Halvvuxna barn. Dottern tuggar i sin iPhone. "Jag ba...och hon ba.... och jaaa är såå jävla trött på det här asså...längtar efter och få parta med dig" hör jag. Hon har LV skor, korta Levisjeans shorts (501:or då hon läst att det är det som är DET i Sofis mode) och ett linne. Sonen är lite yngre. Han har senaste cykeln, senaste vattenprylarna, senaste spelen, senaste senaste och sa jag senaste!!!
Liggfaktor: 1/5.... det rumlas inte runt i sänghalmen här inte. Ligga har man slutat med för längesen. Kanske att det någon endaste gång kan bli ett husfridsknull. Då oftast om skinnjacke kärringen fått i sig lite för mcket musöppnande skumpa. Nej, här är huvudsaken att man har den senaste husvagnen, senaste bilen, senaste inredningen, senaste TV:n, senaste ungarna och sa jag senaste??? Spel för galleriet. Vi är såååå lyckliga och har allt man kan tänka sig medan karln ligger med sin assistent och kärringen dregglar över unga killar på Finlandsbåten. MEN... utåt sett ser vi lyckliga ut som fan, ELLER?

Trädkramarcampare
Tältet är orange. Ett gammalt jävla ruckel från 70 talet som ändå fortfarande håller. Dom har cyklat till campingen med ungarna i cykelkärror. Dom bor 8 personer i ett 4 manstält. Ungarna är glada, snoriga och kan det där med att underhålla sig själva. Mamman har en lång kjol, bruna skinnsandaler, flätor, fjällisrygga och ingen BH. Pappan har långt hår, runda brillor, beiga shorts och bruna skinnsandaler. Båda är smala som spetor då man bara äter ekologiskt och nyttigt. Inga tillsatser, inga tillsatser för i helvete. Här utstrålas ofta en fantastisk lycka, dessa familjer har oftast en aura omkring sig som talar om välmående.
Liggfaktor: 4/5.. här osar det hett. Ungarna kommer på löpande band och här utspelas oftast inga spel för gallerierna. Här är det äkta vara och här älskas det. Sen får man vara glad om dom kan hålla sig någorlunda ifrån barnalstrandet så att dom fortfarande får plats i sitt 4 manna tält!

Bara vi två campare:
Ungarna utflugna, bara vi två kvar så vi går och tjackar en husbil och så besöker vi hela sverige med den. kaffet puttrar, en liten blomma i vas på bordet utanför husbilen, kanske en liten blomma vid ingången. Frysta bullar som förberetts därhemma. Tysta sitter dom och njuter av kvällen i varsin stol. Hon kanske tar ett glas vin, han kanske tar sig ett glas folköl eller så njuter dom bara av en varsin kopp kaffe. Det är tyst. Det här är paret som kan prata med varandra utan att öppna munnen. När dom bygger upp sin campingplats går det lugnt metodiskt och stilla till. Båda vet vart allt ska vara, hur allt ska göras, hur det ska se ut. Dom behöver inte prata, dom vet.. bara genom att titta på varann. Dom tittar ofta på andra. Jag kan tänka mig att min familj kan vara ett samtalsämnde där vid kaffestunden.
Liggfaktor: 1-5/5.... det här är det mest svårtippade paret tycker jag. Detta kan vara ett svingers par som ligger med allt och alla och med varandra i tid och otid men det kan oxå vara ett "skilda sovrum" par. Supersvårt att utläsa eftersom det kan vara hejbaberiba sex eller nada sex. Har svårt att tro nåt däremellan! :)

Småbarnsfamiljecampare (rookies):
En familj med 1 - 4 barn, skilda åldrar på barnen. Lånar oftast husvagn/bil eller så har dom kommit så långt i sitt campande och blivit så bitna att dom faktiskt investerat i en egen. Denna kategori är den som är mest bred och mest vanlig. Vi tillhör denna kategori. Det är denna kategori som är mest rörig på en camping. Det ligger grejer utspridda över hela campingplatsen, det skriks, det härjas, det hänger kläder på allt som det går att hänga kläder i. Ungarna är osams och bråkar om petitesser som om vem som fick den största glassen eller vem som får välja färg på frisbeen man ska köpa i den alldeles för dyra affären. Det badas, det leks, det äts, det fikas, det köps glass och det fars runt utan dess like. När ungarna väl lagt sig så har vi 2 utpumpade föräldrar med fejkfoppisar, luvtröjor och svarta ringar under ögonen på den lilla uteplatsen utanför husbil/vagnen. Dom dricker nåt glas vin, inte för många för det ska stigas upp i ottan för att pumpa madrasser, smörjas in barnkroppar, fixas matsäckar och frukostar. Egentligen skulle dom kanske vilja supa sig riktigt fulla, röka cigaretter, dansa och sjunga och bara ligga en hel natt.... men, klockan 6 slår den första ungen upp sina ögon så det är bara att välja. Väl dax för stranden så har man tur om man får på sig ett par badbyxor själv, oftast slutar det med att man glömmer det och får hoppas att inte trosorna är alltför genomskinliga efter man kliver upp ur plurret om man ens fick på sig några trosor, det händer att man badar i kjolen. Dessa föräldrar är oftast brunast på ryggen och axlarna. Det beror på att dom aldrig ligger ner och solar för dom jagar barn. När sen semstern är slut är dessa föräldrar som allra tröttast.
Liggfaktor: 0/5.... det är nada. Skulle det finnas minsta lilla tillfälle då inte någon av parterna är så trött så dom vill grina så har nån av ungarna svårt att sova eller så ligger dom redan på dig och sover. GLÖM ligga i denna kategori. Tro inte att du och gubben ska åka på en härlig semester och återupptäcka varandra, titta varandra djupt i ögonen och säga hur mycket ni älskar varandra för att avsluta med lite skön sex. GLÖM GLÖM GLÖM... sa jag GLÖM??? Ligga får man göra en annan gång.

Det finns fler kategorier. Men dessa är det allra vanligaste... dessa är det mest utmärkande.

Just nu är Thedde och Elliot ute och åker trampcykel, Tony är ute på en liten promenad i området med Milo och jag fick en liten stund för mig själv att blogga. Jag har druckit en liten cider och känner fortfarande av min "after mens" huvudvärk. Jag är dödstrött och vill egentligen bara sova. MEN... det finns ingenting av detta jag skulle vilja byta bort. NO WAY... några av de lyckligaste stunderna i mitt liv är när vi får vara på dessa resor. När jag är som närmast min familj under flera flera dagar. Så ligga eller inte, kaos eller inte, solbränd på rätt ställe eller inte så ÄLSKAR jag det och vill inte byta men någon annan.

Förresten.... sa jag senaste? :)))

Kommentarer
Postat av: ulrica

Vilken kategori tillhör du?

2011-07-18 @ 08:40:46
URL: http://www.fotografulrica.se/blog
Postat av: Anonym

Skrev ju det... Småbarnsfamijen! ;)

2011-07-18 @ 10:39:16
Postat av: A

Bra skrivet! Fan vilka kul iakttagelser av campare! Och liggfaktor! Hahaha!

Ja du, det är väl lite som när vi drar till Kreta på torsdag med två barn. En 5-åring och en 15-åring (soon-to-be 16-åring). Blir nog en nolla på den där faktorn. Hahaha!

Mannen och Sonen slaggar i dubbelsängen och Dottern och jag tar extrabäddarna.

Brunast på ryggen blir jag antagligen också. :D

Forts

2011-07-18 @ 15:57:43
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: A

Bra skrivet! Fan vilka kul iakttagelser av campare! Och liggfaktor! Hahaha!

Ja du, det är väl lite som när vi drar till Kreta på torsdag med två barn. En 5-åring och en 15-åring (soon-to-be 16-åring). Blir nog en nolla på den där faktorn. Hahaha!

Mannen och Sonen slaggar i dubbelsängen och Dottern och jag tar extrabäddarna.

Brunast på ryggen blir jag antagligen också. :D

Forts

2011-07-18 @ 15:57:43
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: A

Bra skrivet! Fan vilka kul iakttagelser av campare! Och liggfaktor! Hahaha!

Ja du, det är väl lite som när vi drar till Kreta på torsdag med två barn. En 5-åring och en 15-åring (soon-to-be 16-åring). Blir nog en nolla på den där faktorn. Hahaha!

Mannen och Sonen slaggar i dubbelsängen och Dottern och jag tar extrabäddarna.

Brunast på ryggen blir jag antagligen också. :D

Forts

2011-07-18 @ 15:57:43
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: A

Bra skrivet! Fan vilka kul iakttagelser av campare! Och liggfaktor! Hahaha!

Ja du, det är väl lite som när vi drar till Kreta på torsdag med två barn. En 5-åring och en 15-åring (soon-to-be 16-åring). Blir nog en nolla på den där faktorn. Hahaha!

Mannen och Sonen slaggar i dubbelsängen och Dottern och jag tar extrabäddarna.

Brunast på ryggen blir jag antagligen också. :D

Forts

2011-07-18 @ 15:57:44
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: A

Men ursäkta! Helt plötsligt fladdrade det till på skärmen och - vips! - så låg det tre av samma inlägg från mig.

Och inte var det klara heller.

Skulle avsluta med att önska en fortsatt skön sommar till dig och din familj! :)

2011-07-18 @ 15:59:12
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vi tillhör också barnfamiljscamparna och jag älskar det!

Ljumma runt i mysbyxor och kaoset är runt omkring.

Känner igen oss så mkt.... Grejor överallt, äta på 2 min, för att sedan hinna med allt som händer på campingen...

Kör försiktigt hem!

2011-07-18 @ 18:41:01
URL: http://johannaslantliv.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback