Orkitanten ska slänga sig i väggen!






Minns ni mina orkidéer? Ja dom där som jag skröt om så inihelvetes?
Jag prata om hur duktig jag var och hur jag ÄNTLIGEN lärt mig att ta
hand om orkidéer, att jag äntligen fattat hur det var man skulle göra?!


Jag hade med mina orkidéer i vart och varannat inlägg och så tjoade jag om hur vi skulle komma ihåg att vattna dom 1 gång i veckan och precis hur man skulle göra för att dom skulle må bra! Jag vet att systemkameran har sådär SPY många bilder på mina jävla orkidéer, dels för att jag gillar dom, för det gör jag. JÄTTEMYCKET! Sen är det väldigt vackert att ta bilder på med en bra kamera. Men ni vet när det finns lite FÖÖÖR många bilder på samma sak. Jag kallade mig själv för orkitanten eftersom jag var så jäkla bra på att få dom att blomma. Jag var en orkidéfantast.... trodde jag. Nu är det så att jag kanske måste ta tillbaka allt det där. Någonting väldigt allvarligt har hänt......

............................






............................





Här står kvarlevorna. Idag står dom i duschen för att jag någonstans
griper efter ett halmstrå, ett hålmstrå som kanske kan rädda mina
orkidéer. En dusch. Eller är det begravningsplatsen nästa?


Alltså, hjälp mig!! Mina älskade orkidéer är döda. Putsväck. Dom ser ut att totalt ha tappat gnistan, sålt smöret och tappat pengarna, varit med om för många frostnätter eller supit för mycket under jul och nyår. Kan dom räddas och vad fan gör jag nu?? Detta är ju så tragiskt, mina älskade orkidéer. Kan det vara så att värmen från elementen under fönsterbrädorna gjort att det inte räckt med vattning 1 dag per vecka? Tål dom inte vintern?

Snälla nån därute i Svedala! Har ni en kur, en hästkur eftersöker jag nu?!  Typ liknande den penicillinkur man får när man blir sjuk i Thailand. En dag så är man frisk från halsflussen?! Ska den klippas ner, noppas, klappas på... vad?

Å jag lovar att jag aldrig mer ska skryta om hur jävla bra hand jag har om orkidéer. Jag suger, jag är sämst och ska bara hålla min käft från och med nu!



Kommentarer
Postat av: Maria

Man skall missköta sina orchideer, det har vi fått lära oss (florister). Men man skall oxå hitta ett fönster där dom trivs i. Vilket inte alltid e lätt. Mina kollegor säger typ söderfönster (dock inte på sommaren om det inte finns markis som skuggar) Men mina har alltid fått stå i norrfönstret. Och det har dom klarat.

Orchideerna skall vara torra innan man vattnar dom. Så det är inte alls säkert att dom behöver vatten i gång i veckan det kan gå två veckor imellan.

Sen kan du ha haft ren otur med dom, nu vet jag ju inte hur länge dom har blommat. Men det e ju helt naturligt att inte blomma hela tiden (även om det finns dom som får dom till det).

En massa babbel.....

Det du skall göra med dina nu är att sluta vattna dom (enbart nån skvätt då o då) ställ dom nånstanns lite mörkare och glöm bort dom. Så skall du se att dom blommar igen.

Helt enkelt missköt dom, det tycker dom om =)

Glöm inte näring när dom väl blommar oxå =)



Lycka till



2011-01-07 @ 08:50:55
URL: http://minajagochlea.blogg.se/
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

TACK FÖR TIPS!



Men du, nu är det så att jag gjort så. Glömt bort dom ett tag, skitit i dom. Borta. Men det har inte hjälpt?!?!?! Inte en blomma så långt ögat kan nå!



VAD GÖR JAG DÅ???? Finns ingen räddning kvar nu??



SNYFT!

2011-01-07 @ 08:55:57
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: Linda

Sådär brukar det bli för mig också. Men sen rätt var det är börjar de blomma igen! Det finns plast-blommor som man kan sätta i medan orkid'en bara är en pinne! Jättefint och smart! (det är ju så fult mellan blomningarna annars..!)

Kram

2011-01-07 @ 10:55:42
Postat av: Malin

Hahaha förlåt men jag kan inte låta bli att skratta för så blir mina blommor också men jag kastar de och köper nya, för de blir så förskräckligt fula när de inte har någon blomma på sig och om man inte har någon plats att ställa de på. Kram på dig

2011-01-07 @ 16:03:23
Postat av: maria t

Hejje!!



vaddå hjälp?? Dom såg ju jättefina ut?! dom är ju fortfarande gröna o friska, dom verkar ju bara ha blomma ut? klipp bort dom stänglarna som blommorna vissnat ifrån då(dom tar bara onödig energi) sen vattna lite mer sparsamt än när dom blommar..sen ska du se att dom ta fart igen(fast det kan ta upp till ett halvår, en orkidé jag hade atog nästan ett år innan den blommade igen!)

Så har det iaf funkat med mina orkidéer, börjar alla blad däremot bli gulbruna o dö ut..då är det värre =/

kramkram!

2011-01-07 @ 19:43:32
Postat av: maria t

Hejje!!



vaddå hjälp?? Dom såg ju jättefina ut?! dom är ju fortfarande gröna o friska, dom verkar ju bara ha blomma ut? klipp bort dom stänglarna som blommorna vissnat ifrån då(dom tar bara onödig energi) sen vattna lite mer sparsamt än när dom blommar..sen ska du se att dom ta fart igen(fast det kan ta upp till ett halvår, en orkidé jag hade atog nästan ett år innan den blommade igen!)

Så har det iaf funkat med mina orkidéer, börjar alla blad däremot bli gulbruna o dö ut..då är det värre =/

kramkram!

2011-01-07 @ 19:47:29
Postat av: Anonym

Ha lite tålamod så kommer nästan alltid orkidérna i blom igen, men de kan ta lite tid för dem :)

2011-01-07 @ 20:06:41
Postat av: Maria

Ha tålamod.....

Hur länge har dom varit utan blommor?

Jag skulle inte rekomendera att klippa bort stjälkarna som det fanns blommor på. Om det nu inte så att dom är vissna. Blommorna kommer på den gröna stjälken och slår även sidoskott.

Glöm nu inte att ställa dom mörkt, typ tvättstugan. Så fort du ser att den ger knopp igen så fram med den i fönstret. Men som sagt det kan ta tid.

Jag har själv haft orcideer som verkligen inte vill komma tillbaka, dom har gjort sitt. Dock hade jag en som bara blommade i 1 månad. Blev arg så jag ställde den bakom gardinen för att jag inte skulle se den. 2 månader senare slog den knopp och den blommade i 2 år. Men det e ända gången jag har lyckats med en orchidee.



Hoppas det funkar iaf

LYCKA TILL

2011-01-08 @ 15:13:42
URL: http://minajagochlea.blogg.se/
Postat av: Sandra

Klipp bort allt visset och vattna sedan lite då och då. Jag missköter mina orkidéer, men dom verkar trivas bra med det. Nu var det några månader sedan de blommade, men jag kan se att det har kommit knoppar på nästan alla mina nu. :-)

2011-03-10 @ 10:27:46
URL: http://ettvitthem.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback