Sömnens stora gåta...

Mina barn går att dela upp i 3 kategorier vad gäller sömnmönster. Dom är alla HELT olika och ingen verkar ha ärvt en endaste gen som jag känner kanske skulle passa mig! :))) Jo, det skulle vara Thedde då, han är mest lik mig i sitt sömnmönster men nu är han tonåring och då verkar det vara som att dom får en slägga i skallen och vill sova mycket! :)




Minigrisen i Theddes säng på morgonen. Bilen i högsta
hugg och det är dessutom ambulansbilen dagen till
ära!


Vi börjar med minigrisen. Ja, den som missat hans sömnvanor på min blogg kan inte ha läst bloggen! :) Jag tror att han ligger topp 5 i världen på "Mest struliga ungar nattetid" listan. Alltså, här trodde man att man var lite van eftersom det var ens tredje barn som skulle födas och komma till värdlen. Jag mötte min överman i form av Milobebis. Vi har gjort ALLT som går att göra och ändå så sover han inte hela nätterna. Nu har vi dock hittat en form som funkar för oss och nu vaknar han ju bara i regel högst 2 gånger per natt. Ibland mer ibland mindre. När han somnar på kvällen hänger lite på när dagsluren togs. Dock så är det runt halv 8 på kvällen och så vaknar han typ vid 6, halv 7 på morgonen.



Mellangrisen Elliot. Här har han kravlat sig till Theddes
säng och somnat om innan huvudet nuddar kudden!


Mellangrisen då. Ja, alltså jag blir nog inte klok tror jag. Han skulle kunna vara vaken till 2 på natten och sova till 2 dagen efter. Denna gen är ärvd av hans pappa. Han är tokpigg kvällstid och skulle kunna dra ett gympapass vid elva på kvällen. Detta har vi kämpat med nudå eftersom vi inte får honom i säng kvällstid, det blir liksom lite tjatigt på morgonen när han ska upp. Det börjar väldigt rart då jag är en rar mamma ;), det slutar kanske inte riktigt lika rart!

Elliot hjärtat, nu är klockan halv 7, godmorgon har du sovit gott?
Elliot nu är klockan kvart i sju, gå upp nu gubben.
Elliot nu är klockan 7, du måste gå upp nu.
Elliot för fasen nu är klockan 5 över sju.
Ellllliooooooooot, nu blir mamma arg, klockan är kvart över sju! Ellliiioooooooooooooooooooooooooooooooooot, för helvete upp NUUUUUUUUUU! Mamma åker om 5 minuter!"


Sen kliver det upp en citron. Han är så sur och arg så det blixtrar om ungen. Jag har för längesen laddat alla mina 16 finska så jag har lackat. Det blir inte så bra. Men vi jobbar påt och jag vet att man måste behandla honom på ett visst sätt på morgonen för att det ska funka. Då bör man som mamma ha lite TÅLAMOD!



Storgrisen. Han hade EXAKT mitt sömnmönster tills
inte för längesen. Sen hände nåt, han blev tonåring
och allt slogs på ända! :)


När Thedde var liten så var det ett skämt hur kvällstrött han var. Han ville somna för natten hos dagmamman kl 16 på eftermiddagen. Ibland kom man för att hämta och ungen sov, hon kunde inte hålla honom vaken. Och jag förstår henne, för det var omöjligt. Vintertid var värst. Det hände att vi försökte åka pulka med honom på kvällen för att hålla han vaken, han sov innan vi ens hunnit ut i backen. Vintertid somnade han 4 och vaknade 3 på morgonen. Det var bara att gå upp. När han blev äldre så gick han upp själv. Han lärde sig hitta kylen oxå. Åt upp hans pappas matlådor så när Magnus kom till jobbet låg det 3 köttbullar och 4 makaroner och skräpa i lådan. Ni vet plåtlåda, man känner inte tyngden så bra tidigt på morgonen när man roffar åt sig lådan. Vi hittade ofta en halväten svettig ost under soffan, och skinkpaketet med krulliga torra skinkskivor i. Glass hade han ätit ibland. Hela paketet, 12 glasspinnar låg på bordet en morgon. Ja ni hajjar, detta var ett stort bekymmer. Men idag så har det sakteliga normaliserats. Han vaknar inte förrän runt halv 7 av sig självt på veckorna, det är SENT för att vara honom. På helgerna kan han faktiskt sova ända till 10 om han får och kan. Men han är fortfarande kvällstrött min storgris. Precis som sin mamma.

Jag har inget liv på vintrarna.
Jag är så SJUKT trött på kvällen så jag missar allt bra på TV:n. Solsidan = SNARK, Topmodel = SNARK. Skittrist. Jag träffar ju knappt husbandet på kvällarna heller eftersom jag somnar i soffan vid 7 tiden eller strax efter att Milo nattats. Somebody give me drugs! Ja, så jag kan hålla mig vaken. Grejen är ju att jag vaknar likt förbannat innan tuppfan ens fjärtat så det är bara ibland jag kan hålla mig vaken. Annars blir jag ju jättetrött! :))) Ååååh.... snark!

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback