Hur vill man bli hjälpt egentligen?

Förkylningen har inte brutit ut även om jag har ont i halsen och huvudet och känner mig bara allmänt hängig. Vi väntar och ser vad det blir av det hela? Under tiden trycker jag C-vitamin, honungsthé och lite echinagard när andan faller på.

Igår var jag och Milo ute och for på stan. Jag letade efter en cylindervas modell stor till mina färska blommor som jag nu ska börja inhandla varje fredag. Det är så lugnt och tyst vissa tider på dagarna när man går i affärer. Riktigt skönt faktiskt.

Dock så kan jag tycka att det blir pinsamt när man hamnar i en affär och man riktigt ser hur tjejen i kassan blir GLAD över att det äntligen kommer en kund. Hon stirrar galet åt vårt håll hela tiden och synar varje grej jag känner på eller tittar åt. Det värsta är när dom oxå i det läget slänger in en kommentar typ: "Vi har jättebra priser på dom där!" Då tycker jag det blir skitjobbigt och så sticker jag ut från butiken fort som fan. Man måste ju liksom få känna och klämma lite utan att nån jävel flåsar en i nacken hela tiden. Kanske att dom har känslan för när det är dax att lägga in en kommentar!

MEN... det där är hårfint på hur mycket man ska "hjälpa" och "inte hjälpa"! Jag har själv jobbat i butik och vet hur det där kan vara.... ibland kräver ju ledningen att man SKA fråga alla som kommer in i butiken om dom vill ha hjälp, ni vet när man kliver innanför dörren så står det en tjej med ett fastkletat smil på läpparna och så överdriver hon artikuleringen och säger tydligt: VILL DUUU HAAA HJÄÄÄLP? Själv ser jag inget eftersom mina brillor är immiga eller så har jag fullt sjå att börja klä av milo så han inte blir varm! Då vill jag VERKLIGEN springa ut ur butiken. Ge fan i mig tills jag åtminstone själv vet vad jag vill ha hjälp med!

Jag kan tycka att butiker som i stort sett nonchalerar sina kunder och har personal som sitter o kollar in internet och blir lite smått irriterade när de får avbryta sitt surfande är ännu värre!!! På riktigt så har det hänt att jag skitit i att handla överhuvudtaget i butiken om det blivit så. Jag har t.o.m frågat en tjej som var jävligt otrevlig om hon verkligen arbetar på rätt plats!? Men då brann det i huvudet på mig och i efterhand kanske det var lite onödigt, men shit alltså. Sånt där är jävligt irriterande... om inte olagligt i ett serviceyrke!

Jobbar man i ett serviceyrke så får man snällt vara trevlig fast det är 180:e gången nån frågar var vi har våra strumpor nånstans, eller när någon otrevlig jävel kommer och klagar på att en söm är lite för tydlig, eller att dom lämnar tillbaka kläder dom handlat för 3000 kr dagen innan. Snällt, trevligt och så biter man ihop om nån är otrevlig. Sen får man ju inte ta vilken skit som helst..... det finns ju gränser!

Hur känner ni? 



 


Bilden har inget med någon speciell butik att göra, bara en fin bild tyckte jag. Lånad av www.bjooti.net


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Det där är det värsta som finns... man är på shoppinghumör och så möts man av en sån där övertrevlig jäkel som får en att bara vilja springa ut ur butiken. Fast dom du sa så är det lika irriterande med nån som är helt nonchalant och typ inte ens ser att man är i butiken...som liksom suckar om man frågar något.



Nej vissa människor har verkligen valt fel yrke och kanske borde jobba i en koja i skogen eller nåt, där dom bara behöver bry sig själva och ingen annan.



Kanske är man så uååmärksam på hur folk beter sig efetrsom jag själv jobbar i butik. Man vet hur man ska och inte ska bete sig och man vet var gränsen mellan trevlig och dryyyg går... Man lär sig också att läsa av människor och vet vilka man ska ge sig på och inte, svårt till en början men numera klarar man det galant!;-)Handla av mig vettja, jag ska inte kasta mig på dig och heller inte ignorera dig!;-) Haha



puss på dig gumman

2009-11-03 @ 22:09:13
URL: http://nennesblogg.webblogg.se/
Postat av: Nina

Hihi, ja... visst är det så? När man jobbat ett tag så vet man vilka man kan fråga och vilka inte. Det där är som är läsa människor, läsa vilken köplust dom sitter på!



Vilken affär jobbar du i? Ska komma och handla av dig nästa gång! :)



Puss puss

2009-11-04 @ 05:03:54
URL: http://niiinis.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback