Förkylningstips emottages tacksamt!!!

Fick ett samtal från Thedde imorse!

"Hej mamma, de e jag!"...jag hör direkt att något inte är som det ska.

"Hej hjärtat...." säger jag med en aningen suspekt röst.

"Vad gör du?" frågar han... här vet man att det är nånting.

"Neeej... jag o Milo sitter vid köksbordet och äter frukost, vad gör du?" svarar jag.

"Inget, jag är hemma o ska snart gå till skolan....... (dröjer lite) Men mamma.... inatt vaknade jag av att det gjorde lite ont på vänster sida om halsen!" säger han oroligt.

Till saken hör att vi har cup i helgen.... i Örebro, ungarna har sett fram emot detta sen Sundsvall brann. Sedan är jag en gestapo mamma när det kommer till att vara förkyld o träna. Jag har läst alldeles för mycket om ungdomar som dör och förstorade hjärtan för att riskera att min son drabbas. Det är farligare än man tror att träna med en förkylning i kroppen. Han tränar så hysteriskt mycket som uppemot 7 dagar i veckan dessutom...... därav detta samtal till mamma. En liten check med morsan..... är hon gestapo o skriker rakt ut när det kommer till att vara med i cupen eller vad???? Stackars PÖJK!!!

Såååå jävla GESTAPO är jag inte!!! :)

"Okej"
säger jag och blir sååå ledsen över att han alltid råkar ut för nåt sånt här när det är nåt kul som ska hända!!! I somras var det när det var GLOBALL cup i fotboll......
"men vet du gubben..... om du stannar hemma från skolan idag och riktigt kurerar dig så kommer det att bli bra till helgen" säger jag och blir nästan själv förvånad. Jag är rätt sträng när det kommer till att sköta skolan o så men här känner jag att mitt barn ska vra frisk till helgen TILL VARJE PRIS!!!

"Vad är kurera?" frågar han?

"När man gör massa saker för att bli frisk.... som att dricka massa varm thé med honung i och jättemycket vatten med sån rå citron i. Sen vilar man oxå.....Då kurerar man!" svarar jag.

"Låter ju jätte gott......." suckar han. Thedde HATAR thé och honung för det första.

"Jaa, men det kanske är värt det....vi måste göra allt nu för att det ska bli bra ju till helgen...visste?" peppar jag!!

"Pappa har inget sånt hemma...." säger Thedde!

"Men då kommer jag ner med en kurerings påse till dig idag på dan...jag ska gå en promenad...."svarar jag.

Vi lägger på så ringer han igen efter en stund.

" När kommer du ner mamma?" frågar han.

"Ja vid elva tiden skulle jag tro" svarar jag. "Under tiden kan du bälja i dig vatten, ställ en kanna i kylen o så dricker du hela tiden" uppmanar jag honom.

"Mmm.... hinner jag gå på toa först" frågar han?

"Jaa det gör du.....hahaha" knäppunge!!

Nån mer med nåt bra tips på kurering till en 13 åring.... får dom äta kan jang o sånt???



Globall cup 2008

Kommentarer
Postat av: syster

men gud vilken fin bild på han! han är så söt! stoppa i honom vitlök och pepparot, brukar funka för mig!

2009-04-02 @ 09:49:14
Postat av: ulrica

Jag vet inte om kanjang och sånt fungerar så där klockrent.. men VILA och hålla sig hemma och inne brukar funka på dom flesta... och massor med isglass som dödar bakterierna i halsen!! Kall saft med isbitar också :).



Jag hoppas innerligen att han piggnar till inför helgen, och att det går bra på cupen!

2009-04-02 @ 10:33:16
URL: http://ulrica.org
Postat av: Garbo

Ja! Isglass e bra! :)

Kurera på nu/Kram

2009-04-02 @ 12:23:26
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: pangis

Vad är det jag läser..Cup i Örebro???

2009-04-02 @ 20:19:47
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Johanna Viksell (fd Pilkka)

Apotekstanten lägger sig i :) Naturmedel är godkänt från 12 år men tyvärr hjälper inte det när förkylningen redan kommit, finns inte så mycket att göra förutom vila och dricka mycket. Sen finns ju halstabletter och nässpray om man har de besvären...Kram

2009-04-02 @ 20:39:07
URL: http://fruviksell.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Jag blir glad av era kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback